2013 – Eesti Rooma Klubi soovitab Rail Balticust loobuda

posted in: News, Rail Baltica | 0

uudised.err.ee 15.11.2013

Kujunenud olukorras tuleks valitsusel kaaluda Rail Balticu uuest transpordikoridorist loobumist ja asendada see võimalusel Tallinna-Tapa-Tartu-Valga ajaloolise raudteeühenduse uuendamisega, leiab Eesti Rooma Klubi (ERK).

ERK käsitles oma ettekandekoosolekul Rail Balticu (RB) tulevikuväljavaadeteid. Kuulati ära RB teemaga tegelevad majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunikud Indrek Sirp ja Anti Moppel ja raudtee-asjatundja Kaido Simmermann.

ERK leiab, et pärast 2011. aastal vastuvõetud valitsuse otsust RB trassi valikuks on Eesti koostööpartnerite Läti, Leedu ja Poola hoiakud muutunud oluliselt vaoshoitumaks ja igaühe erihuvisid rõhutavaks.

“Kiire reisiliikluse kavandamine on jäänud tahaplaanile, rõhk on asetunud põhja -lõunasuunalistele kaubavedudele. Läti ja Leedu on pidanud väga oluliseks oma regionaalpoliitiliste huvide arvestamist ning lisanud arengukavasse ka Kaunas-Klaipeda ja Kaunas-Vilnius raudtee uuendamise. Poola on äraootav, mistõttu kiire rongiühendus Kesk-Euroopaga takerdub Poolasse,” märgitakse ERK pressiteates.

“Paistab, et vaid Eesti on valmis oma regionaalpoliitilised huvid ohverdama – pole näha kasu, millist saaks Eestis elav inimene võimalusest sõita kiirelt vaid Tallinnast ja Pärnust Varssavisse, või kuivõrd heastab kaasneva sotsiaalmajandusliku ja ökoloogilise kahju võõraste kaupade kiirelt läbi Eesti vedamine,” leiab ERK.

Klubi juhib tähelepanu sellele, et praeguseks ajaks ei ole usaldusväärseid majandusarvestusi kavandatava trassi tasuvuse kohta. Eriti murelikuks teeb ERK-d see, et kahjumi korral jäävad kulud kanda Eesti riigieelarvele.

“RB tulevikuväljavaated on seotud paljuski kavandatava Euroopa Liidu nn väävlidirektiiviga, mis eelistaks raudteetransporti laeva- ja autotranspordile. Paraku mõjub see halvavalt praegusele kaubaveole Venemaalt Eesti sadamatesse, mistõttu olemasolevad raudteed satuksid raskustesse. See muudab majanduslikult küsitavaks olemasolevale Tallinn-Tapa-Tartu-Valga raudteele uue, Tallinn- Pärnu-Riia, lisandumine. Tõenäoline tulemus oleks kaks majanduslikult kiduvat raudteed.”

ERK peab eeltoodut arvestades mõistlikuks kaaluda uuest transpordikoridorist loobumist ning asendada see Tallinna-Tapa-Tartu-Valga ajaloolise raudteeühenduse uuendamisega, optimeerides võimaluse korral ja ulatuses veod euroopa ja vene rööpmelaiusega raudteedel.

“See lahendus arvestaks paremini Eesti sotsiaalmajanduslikke vajadusi, vähendaks keskkonnakahjustusi, soodustaks Kesk- ja Kagu-Eesti piirkondlikku arengut ning vähendaks Eesti raudtee sõltuvust Venemaa kaubavoogudest,” märgitakse avalduses.

ERK asutati 9. jaanuaril 2001. Praegu kuulub sinna 58 väljapaistvat teadlast, majandus- ja ühiskonnategelast. See on 2002. aastal Rooma Klubi Täitevkomitee poolt tunnustatud Eesti rahvuslik ühendus Rooma Klubi ülemaailmses võrgustikus. ERK president on Andres Tarand.

Leave a Reply